Servicii de mediere

Medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor, alternativa justitiei, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate.

Medierea reprezinta o activitate de interes public.

Organele judiciare si arbitrale, precum si alte autoritati cu atributii jurisdictionale au obligatia conform legii 192/2006 sa informeze partile asupra posibilitatii si avantajelor folosirii procedurii medierii.

Mediatorii isi pot desfasura activitatea in cadrul unei societati civile profesionale, al unui birou in care pot functiona unul sau mai multi mediatori asociati sau in cadrul unei organizatii neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.

Mediatorul sau mediatorii asociati pot angaja traducatori, juristi, precum si personal administrativ si de serviciu necesar activitatii de mediere.

Mediatorii pot constitui asociatii profesionale locale si nationale, avand drept scop promovarea intereselor profesionale si protejarea statutului lor si pot adera la asociatii profesionale international in conditiile legii.

Medierea se bazeaza pe cooperarea partilor si utilizarea, de catre mediator, a unor metode si tehnici specifice, indreptate catre comunicare si negociere.

Metodele si tehnicile utilizate de catre mediator trebuie sa serveasca exclusiv intereselor legitime si obiectivelor urmarite de partile aflate in conflict.

Avantaje

Avantajele procedurii de mediere sunt urmatoarele:

  • Presupune costuri reduse fata de un proces in instanta
  • Timpul de rezolvare a disputei este mult redus fata de cel al rezolvarii in instanta
  • Este o procedura mai productiva decat procedura judecatoreasca
  • Sedinta de mediere poate fi programata in functie de timpul si programul partilor
  • Se obtin rezultate care satisfac toate partile, solutia fiind acceptata de acestea si nu impusa de o a treia parte
  • Procesul de mediere este confidential.

Obiectul medierii

Obiectul medierii poate consta in:

  • Litigii financiar bancare
  • Cauze civile: partaj, mosteniri, pretentii etc.
  • Familiale: divort, impartirea bunurilor, incredintarea minorului etc.
  • Comerciale: somatii de plata, pretentii, obligatii contractuale,dispute imobiliare etc.
  • Cauze penale: in sutuatiile in care este necesara plangerea prealabila pentru declansarea urmaririi penale
  • Protectia consumatorului
  • Protectia drepturilor de autor
  • Protectia mediului
  • Cazuri de malpraxis (eroarea profesionala savarsita in exercitarea actului medical)
  • Conflicte de munca: discriminare, hartuire, administrarea muncii, plangeri si prejudicii etc.
  • Alte cauze care privesc drepturi cu privire la care partile pot dispune.

Procedura

  • Medierea poate avea loc intre doua sau mai multe parti.
  • Partile isi aleg in mod liber mediatorul (Detin calitatea de mediator doar persoanele autorizate de Consiliul de mediere).
  • Informarea despre mediere este gratuita.
  • Se poate recurge la mediere atat inaintea inceperii procesului in instanta cat si dupa initierea acestuia, procesul fiind suspendat pana la finalizarea medierii.(atunci cand din procesul de mediere rezulta un acord, taxa judiciara de timbru poate fi restituita, la cererea partilor ).
  • Mediatorul: - dirijeaza procesul de mediere - realizeaza cadrul unei negocieri colaborative - este neutru si impartial fata de parti si de subiectul care face obiectul medierii - pastreaza confidentialitatea.
  • Acordul de mediere produce efecte juridice.
  • Procedura prealabila se pune in miscare la solicitarea expresa a uneia dintre partile aflate in disputa.
  • Mediatorul adreseaza o invitatie cu confirmare de primire, celeilalte parti (celorlalte parti, daca este cazul) in conditiile prevazute de lege.
  • Mediatorul va recurge la toate demersurile necesare, prevazute de lege, pentru invitarea partilor la mediere.
  • Medierea poate avea loc numai dupa informarea partilor de catre mediator cu privire la aceasta procedura si de asemenea in urma semnarii contractului de mediere.
  • Partile vor stabili de conun acord data la care va avea loc sedinta de mediere (medierea poate avea loc fie la sediul mediatorului fie intr-o alta locatie agreata de parti).
  • In cadrul sedintelor de mediere, mediatorul va purta discutii cu partile impreuna precum si in mod separat, daca este cazul.
  • In functie de complexitatea unui caz se poate recurge la consultarea unor interpreti, experti sau specialisti dintr-un anumit domeniu.
  • Partile pot fi asistate sau reprezentate de un avocat, jurist sau de orice alta persoana delegata sau imputernicita in conditiile prevazute de lege.
  • In conditiile finalizarii medierii cu un accord scris, acesta va fi supus, dupa caz, autentificarii de catre un notar public sau va fi inaintat instantei de judecata.

Exemple

  • Proces verbal de informare sau Adeverinta de participare la sedinta de informare privind medierea
  • Premediere
  • Mediere persoane fizice
  • Mediere persoane juridice
  • Proces verbal de inchidere a medierii
  • Inchiderea medierii

Cadru legal

  • Legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator
  • Legea 202/2010 privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor
  • Directiva 2008/52/CE privind anumite aspecte ale medierii in materie civila si comerciala
  • Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere
  • Extras din proiectul de modificare a legii 192/2006, initiat de Deputat Alina Gorghiu: Art. 43 alin (2^1) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza, avand urmatorul continut:
    "Art. 43 alin (2^1) inainte de introducerea cererii de chemare in judecata, partile vor incerca solutionarea litigiului prin mediere in conflictele nascute in urmatoarele domenii:
    Inainte de sesizarea instantei de judecata sau a organului de urmarire penala, partile sunt tinute sa incerce solutionarea conflictului prin mediere, sub sanctiunea prematuritatii introducerii cererii de chemare in judecata sau a plangerii penale prealabile."
    1. in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unor produse sau servicii defectuoase, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si agentii economici, ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
    2. in materia dreptului familiei;
    3. in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala (cauzele de malpraxis), in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
    4. in litigiile de munca izvorate din incheierea si incetarea contractelor de munca;
    5. in litigiile civile si comerciale a caror valoare este sub 10.000 lei;
    6. in cazul infractiunilor unde actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala.

 

Oferta sediu social, Reinvent Consulting
 

Ai nevoie de ajutor?

Consultantii nostri va stau la dispozitie de Luni pana Vineri intre orele 09:00-17:30.

(021) 318.69.60

 

 

Ne puteti gasi la sediul central din Splaiul Independentei nr 273, Sector 6, Bucuresti sau la unul din sediile secundare:

  • Sector 1: Intersectie strada Avionului cu strada Aripilor - telefon 0733.050.462
  • Sector 2Calea Mosilor intersectie cu Bulevardul Carol, langa ANAF Sector 3 situat pe Calea Mosilor nr.156 - telefon 0733.054.277
  • Sector 3: Vis-a-vis de Registrul Comertului (Piata Muncii, Bucuresti) - telefon 0733.050.465

 

 
 
 

 

 

 

reducere onorarii servicii juridice Reinvent Consulting

Incepe o afacere acum!

Alatura-te celor peste 17 000 de clienti Reinvent Consulting.

Infiinteaza online